Wat is jouw uit-knop voor het loslaten van je werk?

Ben jij ook altijd bezig met je werk? Nauwelijks een grens tussen werk en privé? Moeite om je te concentreren, je piekert, je bent moe en kunt moeilijk beslissen. En is de uitspraak “Mijn hoofd staat nooit stil, ik ben altijd met mijn werk bezig” herkenbaar voor je? Je bent niet de enige. Er zijn steeds meer mensen die werk loslaten erg lastig vinden. Het wordt wellicht tijd om je eigen uit-knop te vinden!

Bijna driekwart van de mensen zeggen dat ze het moeilijk vinden om buiten werktijd hun werk los te laten. Ruim 25 procent kan niet stoppen met denken aan het werk in hun vrije tijd, het weekend of tijdens vakanties. Dit schrijft Adrian Furnham, hoogleraar Psychologie aan het University College London en de Noorse Business School in Bergen, op Psychology Today. Het gaat hierbij volgens Furnham niet om de balans tussen werk en privéleven, maar over de grens tussen deze twee. Het overschrijden van die grens heeft grote gevolgen.

Mensen die in hun vrije tijd continue aan hun werk denken, hebben zes keer meer last van concentratieproblemen dan hun collega’s die dat niet doen. Ze hebben vijf keer vaker last van angststoornissen en klagen vier keer vaker over vermoeidheid, depressies, geïrriteerdheid en piekergedrag.

Furnham vat het als volgt samen: ze zijn moe, chagrijnig en slecht in het nemen van beslissingen. Vooral wanneer mensen hun werk niet afkrijgen, vinden ze het moeilijk om buiten werktijd hun gedachten op iets anders dan hun werk te focussen. Net als workaholics moeten de obsessieve piekeraars aangemoedigd worden om het werk los te laten, zegt Furnham.

Maar hoe leer je om je werk los te laten? 9 praktische tips die helpen om jouw uit-knop te vinden!

  1. Ontwikkel een stop-ritueel. Neem bewust de tijd voor het stoppen van een taak en van de werkdag. Gestrest naar een andere taak of naar huis gaan maakt loslaten van je werk veel moeilijker. Je kunt bijvoorbeeld bewust ruimte laten tussen verschillende taken en afspraken of voor het naar huis gaan. Je laptop en iPad uitzetten en nog even een paar collega’s spreken. Of je auto wat verder parkeren zodat je nog even een wandeling maakt. Je kunt ook letterlijk werk op je werk laten. Dit zorgt ervoor dat je privé niets kúnt doen. Zo creëer je ook afstand en is het voor jezelf helder dat je de volgende dag pas weer verder kunt.
  2. Creëer een rustige piekerplek. Sta jezelf toe dat je op een vast tijdstip mag piekeren. Schrijf bijvoorbeeld je gedachten in een piekerboekje. Neem voordat je daarmee klaar bent bewust afscheid van alle piekergedachten.
  3. Kom alleen iets tegen wanneer je het tegen moet komen. Laat werk niet in het zicht liggen maar berg het juist bewust op, uit het zicht. Dit ‘wegleggen’ helpt om je werk los te laten. Bewaar bijvoorbeeld je e-mail in mapjes in plaats van in je Inbox en documenten in een kast in plaats van op je bureau. Ook en misschien wel juist wanneer taken nog niet af zijn. Gebruik je agenda om je aan deze taken op het juiste moment aan te worden herinnerd.
  4. Deel een grote taak op in behapbare kleine(re) stukken. Door dit bewust te doen stimuleer je jezelf om deeltaken sneller af te ronden. Dit geeft rust en een tevreden gevoel. Neem bijvoorbeeld ook slechts dat deel van je werk mee naar huis waar je realistisch gezien aan wilt gaan werken.
  5. Betrek je omgeving in het begrenzen van je tijd. Communiceer duidelijk dat je bijvoorbeeld na een bepaalde tijd en in het weekend geen e-mail of WhatsApp beantwoordt. Vraag je omgeving daarbij te helpen. Mensen willen je graag helpen. En het stimuleert ook henzelf. 
  6. Plan je taken bewust. Vaak weet je al ruim van tevoren dat er iets moet gebeuren. Wen jezelf aan om taken een plek te geven waar ze thuishoren, bijvoorbeeld je (elektronische) agenda. Zet op het moment dat je plant ook alles wat je op dat moment al weet of bedenkt in het agenda-item. Dit houdt je hoofd leeg.
  7. Hou af en toe je smartphone, tablet en laptop op veilige afstand. Zo zorg je ervoor dat je niet voortdurend in de verleiding komt om toch maar weer aan het werk te gaan. Het lijkt misschien zwak maar het is daadkrachtig als je je apparaten (tijdelijk) aan iemand anders durft te geven.
  8. Hou je werkuren een paar weken bij. En vergelijk je werkuren eens met het aantal uren volgens je contract. Dit geeft inzicht in of je ‘leeft om te werken’ of dat je ‘werkt om te leven’. Vaak genoeg is het je eigen keuze.
  9. Zoek een sport of hobby die lichamelijke inspanning vergt. Dit helpt om je hoofd leeg te maken. Of plan een weekend weg met vrienden. Of boek een inspiratieweekend.

Wil je verder doorpraten over hoe je je werk kunt loslaten? We helpen je graag met een stap in de goede richting. Daarom bieden we je een gratis gesprek aan. Een gesprek waarin we luisteren en advies geven, afgestemd op jou. En met concreet resultaat waar je mee aan de slag kunt! Ga naar onze website en meld je aan voor een Persoonlijke Ontwikkeling Review. We hopen je binnenkort te spreken!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief