Vergroot je invloed en geniet meer van het leven

Vergroot je invloed en geniet meer van het leven

Mensen maken zich druk om van alles en nog wat. Over gezondheid, het door collega’s wel of niet aardig gevonden worden, het aantal ontvangen e-mails, lange werktijden, verspilling van energie. Aan sommige  dingen kun je iets doen, maar lang niet aan alles. Door meer invloed te krijgen op de dingen die je kunt veranderen bereik je meer en kun je veel meer van alles genieten. Lees verder voor 7 praktische tips om dit te bereiken.

Overal druk om maken en toch weinig invloed hebben!?

Als je je vaak druk maakt over dingen waar je niets aan kunt veranderen, word je op den duur boos, cynisch of gefrustreerd. Er lekt heel veel energie weg en je kunt minder echt van dingen genieten. Invloed hebben is belangrijk. Door een positieve invloed uit te oefenen zet je iets in beweging of doorbreek je een vicieuze cirkel. Hierdoor kun je een situatie veranderen en word je zelf en de sfeer in je bedrijf positiever. Je haalt hierdoor vooral meer uit jezelf maar ook uit anderen. Meer invloed hebben is een vaardigheid, dit kun je leren. De volgende tips helpen je daarbij een stukje op weg.

7 tips om meer invloed te hebben krijgen

  • Wees proactief en neem initiatief om een gebeurtenis te beïnvloeden waarop je invloed kunnen hebben. Proactief zijn betekent ook dat je dingen voorkomt in plaats van herstelt. Als je bijvoorbeeld vroegtijdig met een voorstel komt, heb je meer invloed op het eindresultaat.
  • Werk doelgericht, begin met het eind in gedachten. Oftewel, begin en plan ‘van achter naar voren’. Welke acties moet je nemen en wie kan of moet ik daarbij betrekken? Geef de acties een plek in je agenda.
  • Neem een eerste stap of actie. Welke dingen vind je lastig en houden je al lange tijd bezig? Wat zou de eerste stap of actie kunnen zijn om hierin verandering te brengen? Wie zou je hierbij kunnen helpen? Bel iemand op en vertel dat je actie wilt nemen, maar niet weet hoe. Vraag om een tip.
  • Stel prioriteiten. Laat de belangrijke zaken (letterlijk en figuurlijk) je agenda bepalen. Communiceer jouw prioriteiten met je collega’s. Zeg bijvoorbeeld dat privétijd belangrijk voor je is en dat je daarom in het weekend de telefoon niet opneemt. Tenzij er een crisissituatie is.
  • Focus op de dingen waar jij persoonlijk verantwoordelijk voor bent. Welke dingen doe je wel maar waarvan vind je dat jij ze eigenlijk niet zou moeten doen? Neem hiervan één ding en onderneem op korte termijn actie. Maak eerst duidelijk dat jij deze taak vanaf nu niet meer doet. Geef hierbij eventueel alternatieven.
  • Stuur zelf minder e-mails. Bespreek in je team de huidige e-mail cultuur en doe een voorstel om dit te veranderen. Meldt je af van mailings die je toch nooit leest. Geef een goed voorbeeld en pak vaker de telefoon.
  • Stop met sociaal gewenst gedrag. De dingen die je doet omdat anderen dat gewenst vinden. Alles ligt op jouw schouders. Waardoor jij het gevoel hebt dat iedereen, behalve jezelf, bepaalt wat jij moet doen. De eerste stap die je op korte termijn kunt nemen, is er met iemand over te praten.

Hulp nodig? Stel je vraag tijdens de Live chat op vrijdagmiddag!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief