Veranderen met meer effect!

Veranderen met meer effect!

Veel mensen die ik ontmoet vinden het lastig om te veranderen. Hoe komt dat toch? De enkeling die verandering leuk vindt, roept bij anderen meestal alleen maar weerstand op. ‘Waarom moeten we altijd maar veranderen? Doen we het niet goed dan?’ Een beetje stabiliteit is ook nog niet zo gek.Maar verandering is vaak juist goed en noodzakelijk. Hoe pak je dat als leidinggevende aan? Met deze 11 praktische tips wordt veranderen effectiever en vooral stukken leuker!

1. Wees duidelijk en vooral eerlijk. Vertel waarom er moet worden veranderd, wat is de echte aanleiding waarom er veranderd moet worden.

2. Maak het doel concreet. Wat wil je met de verandering bereiken? Bespreek gezamenlijk wat je wilt bereiken. Begin met het einddoel voor ogen. SMART principes helpen daarbij. Hoe concreter, hoe beter!

3. Betrek je medewerkers. Vraag hoe jouw medewerkers vinden dat iets moet worden veranderd. Over het algemeen weten zij dit het allerbeste.

4. Loslaten geeft twee vrije handen! Vraag je team om dit zelf op te pakken en te gaan organiseren. Dit stimuleert de persoonlijke verantwoordelijkheid. En jij hebt je handen vrij om de grote lijn uit te zetten en de verandering te faciliteren.

5. Wees niet overactief. Leidinggevenden hebben nogal eens de neiging om overactief te zijn en het initiatief volop naar zich toe te trekken. Medewerkers denken dan vaak ‘laten we maar afwachten wat de volgende initiatief wordt’. Reactief gedrag is dan vaak het gevolg.

6. Vraag zelf om feedback. Vertel dat je het zelf ook lastig vindt om te veranderen. Kwetsbaarheid doet wonderen en doorbreekt vaak een vicieuze cirkel. Door jezelf uitnodigend op te stellen naar de mensen om je heen stimuleer je de veranderingsgezindheid bij anderen. Vraag bijvoorbeeld eens aan je collega’s  “waar vind jij dat ik zou moeten veranderen”. Nog sterker is het om dit aan klanten te vragen.

7. Wees zelf een voorbeeld. Als je als leidinggevende een verandering wilt binnen je bedrijf dan begint de verandering meestal bij jezelf. Jouw gedrag is sterk bepalend voor het resultaat. Als je bijvoorbeeld meer structuur wilt in je bedrijf, begin dan zelf met planmatig werken!

8. Vraag hulp, betrek iemand. Het is ijzersterk om hulp in te schakelen bij veranderingen. Dat hoeft niet perse iemand van extern te zijn. Een collega of netwerkrelatie kan zeer waardevol zijn. Wellicht kun je elkaar wederzijds helpen.

9. Zet snel een eerste stap. De eerste stap is vaak lastig. Hoe eerder je die zet hoe beter. Zoek naar iets kleins dat een grote impact heeft. Door bijvoorbeeld de beschikbaarheid van je medewerkers op een slimme manier voor elkaar zichtbaar te maken voorkom je heel veel e-mails, telefoontjes, interrupties, vragen, etc. Deze relatief kleine actie creëert duidelijkheid en rust binnen je bedrijf.

10. Maak de verandering zichtbaar. Meten is weten. Hierdoor kun je de verandering en het doel volgen en indien nodig bijsturen. Bij voorkeur real-time op een beeldscherm. Je zou bijvoorbeeld de klantentevredenheid zichtbaar kunnen maken.

11. Faciliteer de verandering. Overstappen op papierloos (samen)werken vereist bijvoorbeeld een professionele scanner, online bedrijfsprocessen en een platform voor het online delen van documenten. Zorg dat de verandering praktisch haalbaar is.

Hulp nodig? Stel je vraag tijdens de Live chat op vrijdagmiddag!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief