Uitbannen van misverstanden? Sleutel aan je communicatie!

Je hebt een briljant idee in je hoofd. Je vertelt het aan je collega en vraagt of hij dat wilt oppakken. Je enthousiasme maakt dat hij gelukkig direct ja zegt. Maar na een week blijkt dat het een andere kant opgaat. Waarom heeft hij niet gewoon gedaan wat je bedoelde? Het was toch allemaal glashelder. Je vraagt je af wat er is misgegaan.

Communicatie heeft alles te maken met bedoelingen die we in ons hoofd hebben en het uiteindelijk concreet realiseren van die bedoelingen. Maar ja, hoe lastig kan dat soms zijn, vooral als er anderen bij betrokken zijn! Voor jezelf is het vaak glashelder. En je gaat er vanuit dat dat ook voor een ander zo is. Je praat vanuit jezelf en doet onbewuste aannames. Of de ander interpreteert onjuist.

Dat is de grootste valkuil bij communicatie. Hier gaat het echt goed mis. Er komen misverstanden en frustratie. De oplossing in simpel. We moeten weer leren om gewoon even de tijd te nemen om bij elkaar te checken. Maar wat check je dan en hoe doe je dat? Hier zijn 5 sleutels om de communicatiemuur af te breken en misverstanden uit te bannen. Je zult je verbazen hoeveel resultaat dit zal opleveren.

5 sleutels om de communicatiemuur af te breken en misverstanden op te ruimen

  1. Bedoelen ≠ Zeggen – Is wat je bedoelt ook daadwerkelijk in woorden door je gezegd? Vooral als je een enthousiast bent en van snelheid houdt, gaat het hier nogal eens mis.
  2. Zeggen ≠ Horen – Is wat je hebt gezegd door de ander ook gehoord? Was de ander er wel met zijn gedachten bij. Of ging het allemaal maar snel even tussendoor? Ook een rumoerige omgeving helpt vaak niet om goed te horen wat je zegt. Spreek duidelijk en zorg voor focus en aandacht.
  3. Horen ≠ begrijpen – Is wat de ander heeft gehoord ook begrepen? Vraag de ander wat hij van jouw vraag hebt begrepen. Door het zelf formuleren van de vraag van een ander help je het goed te begrijpen.
  4. Begrijpen ≠ akkoord – Is wat de ander heeft begrepen ook akkoord? In de hectiek van de dag denken we al snel dat iemand akkoord is of zegt een ander soms snel ja. laat de ander er even over nadenken en kom er dan op terug of het akkoord is. Dat lijkt tijdverspilling maar het levert enorm veel tijd op.
  5. Akkoord ≠ Doen –Mensen kunnen zeggen dat akkoord zijn met een taak op opdracht, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat een actie ook echt wordt uitgevoerd. Maak het akkoord daarom concreet (SMART). Wat moet klaar zijn als het klaar is en wanneer is de actie klaar? Stimuleer de ander om de deadline en het werk zelf direct in de agenda in te plannen. Spreek bijvoorbeeld af wanneer het concept klaar is. Plan samen een moment in de agenda om dit door te spreken. Of zet in ieder geval de deadline in je agenda. Delegeren betekent ook dat je ergens op terugkomt. Neem jezelf en je medewerker serieus!

Wil je reageren of verder praten?

Als je de 5 sleutels gaat toepassen zul je snel ontdekken dat misverstanden en frustratie drastisch verminderen. En dat er meer resultaten komen. Misschien wil je naar aanleiding van deze blog nog wat verder doorpraten. Als je even belt plannen we een gesprekje. Je kunt je ook aanmelden voor een gratis persoonlijke ontwikkeling review. Dan bespreken we samen hoe je ook op andere gebieden effectiever kunt worden.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief