Persoonlijke missie als kompas voor zinvol succes

Weet jij waar je naartoe wilt? Ik bedoel niet waar je naartoe gaat op vakantie. Maar waar wil je naartoe in je leven? Met je bedrijf? Wat wil je bereiken? Wat is voor jou heel erg belangrijk? Heb je een idee? Of ben je ‘gewoon’ ergens ingerold en gaan doen wat ‘logisch’ was? Ondernemer geworden omdat je zonder werk zat? Ontdek jouw persoonlijke missie die je richting geeft aan je leven en je werk!

Ik kom veel mensen tegen niet goed weten wat hun missie is. Een persoonlijke missie maakt duidelijk waar je voor staat en geeft betekenis aan wat je doet. Het is jouw ‘bestaansrecht’. Waar sta jij voor? Waar geloof je in? Wat wil je bereiken? Waar wil je naartoe met je leven? De ‘grote’ vragen die gaan over zingeving en betekenis. Die persoonlijke missie is trouwens ook heel waardevol als je een bedrijf start. Het geeft richting en helpt je te kiezen wat je doet. Of NIET doet. Het is gaaf om jouw persoonlijke missie te integreren in je bedrijf!

De metselaar met een missie

Een voorbeeld: Een metselaar is een metselaar denk je misschien. Iedere metselaar bouwt een muur of een huis. Toch zijn er 3 groepen metselaars:

  • De eerste metselaar stapelt stenen op elkaar.
  • De tweede metselaar bouwt een muur.
  • De derde metselaar bouwt een tempel.

De laatste metselaar heeft voor ogen waar hij het voor doet. Hij ziet de tempel voor zich. Wat voor ‘metselaar’ ben jij? Heb jij een bedrijf omdat je brood op de plank wilt, of omdat je van betekenis wilt zijn voor anderen? En ja, dat kan overal. Ook als metselaar, schoonmaker of installateur.

Wat is jóuw persoonlijke missie?

Zie je dat een persoonlijke missie je leven zinvoller maakt? Want jij draagt bij aan een mooiere wereld. Maar hoe ontdek je wat jouw missie is?

Stel jezelf eens deze vragen:

  • Waar geloof je in? Het is de grote waarom-vraag. Jouw basis. Hier kun je achter komen door terug te kijken naar beslissende momenten in je leven en je af te vragen wat toen je overwegingen waren. Waarom koos je wat je koos? Waar wil je op terugkijken als je 80 jaar bent? Of wat moet er op je grafsteen staan? Wat zien vrienden bij jou? Laat je inspireren.
  • Waar werd je in het verleden blij of warm van? Wat heeft je succes gebracht? Thuis, op je werk, op school, je hobby’s? Is er iets gemeenschappelijks in te ontdekken?
  • Wat zijn jouw kernwaarden? Welke waarden zijn voor jou heel belangrijk? Kernwaarden zijn een soort ethisch kompas. Dat kompas geeft houvast en richting in alles wat je doet.
  • Wat zijn je talenten en sterke punten? Maak het echt concreet. Je kunt dit ook samen met vrienden, je partner, familie of ‘n andere groep doen. Doe het met mensen die je een eerlijk antwoord geven. Vraag ze bijvoorbeeld om 3 sterke punten te noemen met daarbij een concreet voorbeeld.
  • Wat geeft je plezier? Voldoening? Energie? Waar kan ik je ‘s nachts wakker voor maken? Wanneer vergeet je de tijd? Wanneer ben je in je element?
  • Hoe kun jij een verschil maken? Voor de wereld, de samenleving, je familie, vrienden?
  • Wat zijn jouw doelen? Waar liggen je prioriteiten? Wat wil je echt bereiken?

Tips voor het schrijven van een persoonlijke missie

  • Begin met ‘Ik’, en dan je voornaam en je achternaam
  • Hou je missie kort en krachtig (maximaal een aantal regels)
  • Zorg dat je missie goed te onthouden is
  • Maak je missie concreet. Gebruik geen vage woorden (zoals geluk en voldoening) en gebruik geen ‘twijfelwoorden’ (probeer, hoop en wil)
  • Je missie is nu én in de toekomst richtinggevend voor jouw hele doen en laten.

 Zinvol succes

Jouw persoonlijke missie kan de leidraad zijn voor waar je met je bedrijf naartoe wilt. Hoe gaaf is dat? Je krijgt een betekenisvoller bedrijf voor jezelf en je klanten. Zij mérken dat op. Voelen en zien het: “Daar moet ik zijn…” Dát is aantrekkelijk! Dat versterkt je succes en maakt je bedrijf ook effectiever. Dat noem ik zinvol succes.

Wil je hulp bij het bepalen van jouw persoonlijke missie? Neem dan contact op voor een gratis gesprek. We helpen je graag op weg.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief