Pak je stress aan

Stress hoort bij het leven. Stress motiveert, geeft emoties en daagt ons uit. Maar stress kan ook overweldigen en uit de hand lopen. Dan kan het negatieve gevolgen hebben. Reden genoeg om goed om te leren gaan met stress. Deze blog geeft je 6 praktische tips om beter in je vel te zitten. En dat komt jezelf, maar ook de mensen om je heen en datgene wat je doet ten goede! 

  1. Plan wat plezier
    Plezier hebben schiet er soms een beetje bij in. Misschien heb je een beetje verleerd om dit prioriteit te geven. Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Neem als je dit leest je agenda en plan voor de komende maand iets leuks in, iets waar je blij van wordt: een theaterbezoekje, gezellig lunchen met een vriendin, een dinertje met je partner of met vrienden of een boswandeling. Leer weer te genieten van het leven! Vraag iemand om je daarbij te helpen. Heb je zelf geen idee? Meld je aan voor mooi feest met een goed doel Dinner4Hope.
  2. Breng je stress in kaart
    Soms weet je niet precies waardoor het komt dat je stress ervaart. Om die oorzaak te achterhalen is het goed om een paar weken dagelijks een lijstje bij te houden van negatieve stress momenten. Stress die onprettig en ongezond aanvoelt. Maak een paar kolommetjes van de factoren die je stress geven (bijvoorbeeld overcontrol, gebrek aan support, onduidelijke verwachtingen of conflicten) en je stressreactie (bijvoorbeeld lichamelijk of emotioneel). Bespreek het lijstje met iemand. Kijk wat opvalt en welke concrete actie je kunt nemen om dingen te veranderen.
  3. Tijd kopen maakt je rijker
    Een onoverdachte reactie kan soms vervelende consequenties hebben. Misschien herken je een situatie dat je ja hebt gezegd om een project te leiden, maar al snel kom je er achter dat je dit nooit waar kunt maken. Als je het lastig vindt om nee te zeggen, kun je je aanleren om tijd te kopen. Vraag of je er even over na mag denken.. Of overleg eerst met iemand. Dat maakt het veel gemakkelijker om nee te zeggen. Geef naast je nee een alternatieve oplossing.
  4. Wanneer kom je zelf aan bod?
    Klaar staan voor een ander en anderen helpen is een prachtige eigenschap. Neem bijvoorbeeld een docent, arts, maatschappelijk werker, dominee of secretaresse. Ze staan allemaal ten dienst van anderen. Prachtig toch? Maar als je niet eerst goed voor jezelf zorgt, kan je nooit goed klaarstaan voor een ander. Afgelopen week zei iemand het zo: “Ik moet leren om meer zelf aan bod te komen, ik gun mezelf eigenlijk nooit tijd, rust of iets leuks.” Dat kan toch niet de bedoeling zijn van hulpvaardigheid.
  5. De kracht van minder is meer
    Je bent gewoon een druk persoon. Overdag heb je een drukke baan. Thuis probeer je zo goed en zo kwaad als het kan echtgenoot/echtgenote en vader/moeder te zijn. Op de volleybalvereniging doe je vrijwilligerswerk. Klussen doe je ook graag, vooral bij vrienden en familie.Misschien wordt het tijd om de balans eens op te maken en op te schrijven wat je allemaal doet. Vraag je eens af of je nog tijd hebt voor de mensen van wie je het meeste houdt? Misschien moet je gewoon eens toegeven dat het allemaal wel een beetje teveel is. Vraag eens iemand om je te helpen om te minderen.
  6. Laat je hoofd eens leeglopen
    Als je veel stress hebt, zit er vaak (te)veel in je hoofd. Nadenken gaat dan vaak over in piekeren. Lichamelijke inspanning helpt heel erg om dit te verminderen. Ga bijvoorbeeld eens een dag wilgen knotten. Of zoek (samen met iemand) een sport waar je je energie in kwijt kan.

    Het is ook goed om je piekergedachten op te schrijven. Je kunt dan, samen met iemand die je vertrouwt, nadenken welke actie je zou kunnen nemen om datgene wat voor het piekeren zorgt te veranderen. De oplossing ligt vaak zo dichtbij dat je die zelf niet (meer) ziet.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief