Luister naar je stress-signalen

Voel je dat je steeds harder moet rennen om alles bij te benen? Misschien voelt het alsof je in een sneltrein zit die niet te stoppen lijkt. Veel mensen ervaren continue druk om te presteren en overal op te moeten reageren. Je piekert en je gedachten staan nooit stil. Je voelt je moe, maar je luistert niet echt naar jezelf. Je verlangt naar meer rust en energie, maar hoe pak je dat aan? Misschien is het tijd om op de rem te trappen.

Gezonde stress is nodig om goed te kunnen functioneren. Stress motiveert, maakt je alert, geeft emoties en daagt je uit. Maar stress kan ook overweldigen en uit de hand lopen. Om effectief met stress om te gaan is het belangrijk stress klachten en symptomen zo vroeg mogelijk te herkennen. Deze stresssignalen zijn om je te helpen. Het zijn lampjes die gaan branden zodat je actie kunt nemen.

Stress-signalen kun je herkennen aan veranderingen op 4 gebieden:

  1. Lichamelijk – Stressvolle situaties kunnen tot uiting komen in de bloeddruk, ademhaling, eetlust, spierspanning, rug- en hoofdpijn, zweten, etc. Dit verhoogt de vatbaarheid voor bijvoorbeeld griep en verkoudheid.
  2. Emotioneel – Je gemoedstoestand in tijden van veel stress verandert. Je wordt bijvoorbeeld onrustig, prikkelbaar, pietluttig, angstig, cynisch of lusteloos.
  3. Mentaal/gedachten – Ongezonde stress kan leiden tot negatieve gedachten. Soms is dat op anderen gericht, maar vaak ook op jezelf (negative self-talk). Vaak pieker je veel, kun je moeilijker concentreren en maak je vaak fouten.
  4. Gedrag – Ook je gedrag kan veranderen. Je springt soms ‘zomaar’ uit je vel. Of je gaat veel en onregelmatig eten. Lichamelijke beweging en sociale contacten schieten er vaak bij in.

Welke stress-signalen herken jij? Doe de gratis test!

Misschien is het tijd om eens te kijken welke lampjes er bij jou branden. Als je deze stap neemt toon je lef! Maar je krijgt wel nieuwe energie en je situatie kan dan gaan veranderen. Ga eens na in welke mate je bovenstaande stress-signalen de afgelopen maand hebt gekregen. Je helpt jezelf vooral door eerlijk te zijn. Waarschijnlijk weet je heel goed waar de schoen wringt. Negeer die gevoelens niet maar kom in actie. Bijvoorbeeld door je bevindingen met een goede vriend(in) te delen.
Wil je je stress-signalen graag wat gedetailleerder in kaart brengen en ook een advies krijgen? Laat hier je naam en email adres achter. Dan sturen we je de test snel toe. De test is helemaal gratis en verplicht je tot niets.

3 tips om direct je stress te verminderen.

  1. Ga iets leuks doen met een vriend of vriendin. Plan voor de komende weken een leuke ontspannende activiteit. Bijvoorbeeld een leuke klus zijn op de NLdoet dag op 11 en 12 maart. Iets doen voor een ander geeft vaak heel veel plezier en voldoening.
  2. Heb jij ook van die dingen waar je heel erg tegenop ziet? Stel jezelf eens een paar keer de vraag: Moet Ik Dit Nu Doen? Leg daarbij de klemtoon steeds op een ander woord. Moet het überhaupt wel gebeuren? Moet jij dit persé doen? Of kan een ander dit ook doen? Het is goed om dit met iemand anders te bespreken en te zien hoe je dit kunt aanpakken.
  3. Zit je in een lastige situatie of conflict waar je (misschien letterlijk) buikpijn van hebt of slecht van slaapt? Niet zelden heeft dat met onduidelijk verwachtingen te maken. Praat er eerst eens over met iemand die objectief is en eerlijke feedback durft te geven. Ga goed voorbereid het gesprek aan om de situatie te bespreken en wederzijdse verwachtingen duidelijk te krijgen.

Wil je reageren of verder praten?

Wil je naar aanleiding van deze blog reageren of zou je graag verder willen praten? We helpen je graag op weg hoe je een eerste stap zou kunnen nemen. Op onze contact pagina kun je een berichtje achterlaten voor een vrijblijvend gesprekje.

Wil je serieus met jouw stress aan de slag en een effectief stress-management ontwikkelen? Dan is de training Stress de Baas zeker iets voor jou. Het programma heeft tot doel om lichamelijk en geestelijk gezonder te werken en te leven. Laat een berichtje achter op de contact pagina als je meer informatie wilt of je wilt aanmelden.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief