Hoe leer je van irritante mensen?

Iedereen kent ze wel, van die mensen die misschien net te dominant, traag, manipulerend, overgevoelig, pietluttig of ontzettend betweterig zijn. Van die mensen die je niet zelf zou opzoeken maar waarmee je wel moet samenwerken, of je nou wilt of niet. Best lastig soms, of niet?

Mensen die op ons lijken, dezelfde karaktereigenschappen hebben of het gewoon lekker met ons eens zijn, vinden we vaak prettige mensen. Mensen die tegen je ingaan vind je vaak lastig. Dat bezorgt je eerder frustratie. Je hebt meer moeite om deze collega aardig te vinden en misschien blijf je het liefst ver bij hem of haar uit de buurt. Maar wist je dat je juist veel kan leren van deze mensen? In deze blog geef ik een aantal praktische tips om de omgang met irritante mensen makkelijker te maken en van hen te leren!

  • Ieder mens is waardevol! Train jezelf om sterke punten van iemand te ontdekken, ook, of misschien juist wel, als diegene je niet zo ligt. Anderen hebben waarschijnlijk ook wel eens moeite met jouw eigenaardigheden. Beide heb je juist unieke eigenschappen die elkaar kunnen aanvullen!
  • Stel je eerste (voor)oordeel uit. We oordelen allemaal. Dit doen we vaak op basis van overtuigingen, normen en waarden, en vooral door het doen van aannames. Hiermee keuren we iemand goed of fout. Vaak schrijven we hiermee de ander al gelijk af. Dit is funest voor een relatie. De kunst is om je oordeel en aannames in het begin van het gesprek te kunnen parkeren, en je bewust onbevooroordeeld voor die ander te openen. Heb jij de moed om met je eigen oordelen aan de slag te gaan?
  • Begrijp eerst de ander voordat je zelf begrepen wilt worden. Stephen Covey legt in zijn boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” hoe dat werkt. Hoe kun je iemand waarderen als je de ander niet begrijpt? De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om iemand te begrijpen. Ze luisteren niet met de bedoeling om iemand te kunnen geven wat hij graag wil hebben. Vaak zijn ze zelf aan het woord of bereiden zich daarop voor. En filteren alles door hun eigen paradigma’s (“Ik heb precies hetzelfde meegemaakt”). In een relatie met anderen kun je pas effectief zijn als je de motieven van de ander goed kent. Je moet de ander echt begrijpen. Neem je zelf eens voor dit te doen in een gesprek met iemand die je goed kent. Dat kan al moeilijk genoeg zijn. Je zal zien dat het je ook in relatie met moeilijke mensen veel gaat opleveren als jij je er eerst op richt de ander goed te begrijpen.
  • Neem tijd voor (zelf)reflectie. Zelfreflectie is de basis voor een effectieve relatie met anderen. Bouwen aan samenwerking begint met zelfinzicht. Wat is jouw allergie en hoe komt dat? Welke belemmerende overtuigingen zitten jou in de weg? Mag de ander een spiegel voor jou zijn? Zodat je misschien dingen kunt zien die je zelf moeilijk ziet? Elke relatie is een reflectie van de relatie met jezelf. Heb je hier nog niet zoveel ervaring mee, dan kan een Persolog persoonlijkheidsprofiel (DISC) je al goed op weg helpen.
  • Stem verwachtingen en behoeftes af. Waarom pusht die ene collega je toch zo over de deadline van dat project? Als je de ander niet goed kent, vind je hem al snel lastig. Maar als je wéét waarom de ander er zo bovenop zit en de achtergrond van dit gedrag kent dan kun je de ander veel beter begrijpen. De grootste conflicten en frustraties ontstaan als je elkaars verwachtingen en behoeften niet kent. Heb jij behoefte aan stabiliteit en rust? Of gooi je graag een steen in de vijver? Als je dat van elkaar weet, dan kan je rekening met elkaar houden. Vraag gewoon eens ‘Waar heb jij behoefte aan in onze samenwerking?’
  • Creëer synergie in plaats van irritatie. Grote kans dat degene aan wie jij je irriteert iets doet of kan, wat jij (liever) niet doet. Maar juist dat kan een mooie aanvulling zijn op elkaar. Als je dat weet te zien en te gebruiken, ontstaat er synergie in plaats van irritatie. Iets wordt beter in plaats van slechter! Maar het vergt moed en doorzettingsvermogen om juist dit goede bij elkaar naar boven te halen en elkaar te laten versterken.

Hoe kan InXtenso je helpen om beter om te gaan met irritante mensen?

Wil je aan de slag met het beter omgaan met- en leren van irritante mensen? Een Persolog persoonlijkheidsprofiel (DISC) is hiervoor een bijzonder behulpzaam instrument. Het profiel geeft je inzicht in je gedrag en dat van anderen. Hierdoor begrijp je elkaar beter en kun je je effectiviteit vergroten. Vul meteen het contactformulier in. We nemen dan snel contact met je op.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief