Wat heb je de presentatie goed verzorgd. Wat staat die blouse jou goed. Je hebt dat rapport duidelijk opgesteld, het geeft precies de inzichten die ik nodig heb. Een complimentje, gratis om te geven, fijn om te krijgen. Zondag 1 maart is het Complimentendag. Juist in Nederland zijn we niet gewend om complimenten te geven en wordt goed presteren eerder vanzelfsprekend gevonden. Het is de standaard, daar hoef je toch geen compliment voor te geven. Maar het effect van het geven van complimenten geven kan wel eens veel meer zijn dan je ooit had gedacht…

Negatief vs Positief
Eerst maar eens de cijfers. Op internet variëren de aantallen, maar gesteld kan worden dat voor iedere negatieve opmerking, je minstens 5-10 keer een positieve opmerking moet ontvangen om die negatieve opmerking enigszins kwijt te raken.

Ga maar eens na in je eigen leven. Negatieve woorden onthoud je langer, hecht je vaak meer waarde aan en hechten zich dieper in je gedachten en in je gevoel. Het kost soms jaren om één negatieve opmerking kwijt te raken. Maar het omgekeerde geldt ook: positieve woorden geven je zelfvertrouwen, een gevoel van waardering en gezien worden. Basisbehoeften die ieder mensen nodig heeft.

Het effect van een compliment (op je werk)

Bouwt vertrouwen op
Vertrouwen is de basis van iedere relatie, samenwerking en dus ook van je bedrijf of organisatie waar jij werkt. Door vertrouwen werk je beter, sneller, effectiever en ervaar je meer waardering. In zijn boek “The Speed of Trust” legt Stephen Covey dit haarfijn uit. Door het geven van complimenten bouw je dit vertrouwen op.

Verhoogt werkplezier en collegialiteit
Waar in verschillende bedrijven cynische grapjes en sarcastische opmerkingen de boventoon voeren, is een veel groter effect op werkplezier te behalen met complimenten. Het zorgt voor een fijnere sfeer, meer veiligheid en betere samenwerking. Humor is uiteraard belangrijk om te relativeren, het geeft ook een gevoel van saamhorigheid. Maar ten koste van anderen hebben het juist een negatief effect op de werksfeer.

Zet een cultuurverandering in gang
Vind jij dat er in je team of bedrijf te negatief wordt gepraat of dat iedereen te snel een oordeel over de ander heeft? Probeer dan eens een tijd lang uitsluitend positief over anderen te praten of gerichte complimenten te geven aan je collega’s. Het zou wel eens besmettelijk kunnen zijn.

En voor leidinggevenden

Zorgt voor positiever gedrag:
‘Complimenten halen het beste naar boven, omdat ze het beste benoemen’, zegt Jean-Pierre van de Ven. ‘De ontvanger van een compliment zal het gewaardeerde gedrag vaker willen vertonen. In tegenstelling tot negatieve bekrachtiging, zoals straffen of sancties, hebben complimenten een duurzaam effect.’ Vaak zijn gesprekken met medewerkers erop uit om negatief gedrag te bespreken en worden er doelen gesteld dit te verbeteren of veranderen. Hoeveel aandacht besteed je aan het positieve gedrag dat je medewerker laat zien? Of zie je dat niet meer doordat je zo gefocust bent op dat deel dat (nog) niet voldoet?

Het motiveert en zorgt voor betere prestaties
Complimenten zijn gratis en ook nog eens veel effectiever op de lange termijn dan bonussen, een leaseauto of promotie. Complimenten activeren het beloningscentrum in ons brein. Leidinggevenden die veel complimenten geven hebben daardoor gemotiveerder en beter presterende werknemers en het leidt tot minder ziekteverzuim.

Tot slot nog enkele tips

Naast dat een compliment natuurlijk oprecht, spontaan en concreet moet zijn is het ook belangrijk een compliment te geven over de persoon en niet over het resultaat. Het verschil is makkelijk terug te zien in het volgende voorbeeld: “Die presentatie was goed”(resultaat) of “Die presentatie heb je goed verzorgd, Jannie” (persoon).

Veel plezier aanstaande zondag en alle dagen erna in het geven van duurzame complimentjes. En kijk er dan niet gek van op als je er zelf ook een paar krijgt ?