Een goed gesprek met direct resultaat

Vaak weet je als leidinggevende goed welke verandering nodig is bij je medewerker, maar hoe bereik je dit? Inschrijven voor een cursus of training is een voor de hand liggende optie, maar ‘gewoon’ in gesprek gaan met je medewerker heeft meestal een veel groter en sneller effect.

Op deze manier kun je de medewerker direct bewust maken van de situatie, zijn normale gedrag en er zelf een actie of verandering van gedrag aan laten koppelen. Dit helpt hem of haar enorm de goede richting op. In de richting waarvan jij denkt dat nodig is om beter te kunnen functioneren.

Heb je nog niet de resultaten die je graag wilt hebben uit je ontwikkelgesprekken? Dan zijn hier 5 tips om dat laagdrempelig en resultaatgericht aan te pakken.

  1. Plan een gesprek van tevoren in en zorg dat je op het moment van gesprek volle aandacht kan hebben voor je medewerker. Wanneer je in je hoofd nog met heel veel andere dingen bezig bent of je moet eerder weg bij deze afspraak, is dat een heel verkeerd signaal richting je medewerker. Gerichte aandacht van jou als leidinggevende is de eerste stap richting succes. De kans is dan veel groter dat je je medewerker dan meekrijgt in de beoogde richting. Pak er een kop koffie of thee bij!
  2. Begin het gesprek met oprechte interesse in je medewerker op persoonlijk gebied;
    – 
    hoe gaat het thuis?, met z’n partner, z’n kinderen, z’n hobby?
    – hoe zit je in je vel op het werk?
    – 
    wat vind je het leukste aan het werk?
    Spreek zelf uit wat jij zo positief en goed vindt aan je medewerker. Laat hem voelen dat hij een zeer gewaardeerde medewerker is. Zonder hem zou het bedrijf niet zijn waar het nu is (natuurlijk heb je je verbeterpunten, maar dat komt later wel!).
  3. Bespreek vervolgens het gewenste gedrag dat je graag zou willen zien. Het punt waar je niet zo tevreden over bent. In veel gevallen herkent de medewerker zich hierin (bewustwording) en wil hier zelf ook graag aan werken. Bedenk samen een actie waarmee je dit gedrag in de komende weken kunt veranderen.
  4. Plan en voer een vervolggesprek. Deze stap is essentieel! Anders is de kans groot dat de goed voorgenomen acties verwateren. Evalueer samen hoe het gaat. Mijn ervaring is dat bij 9 van de 10 van dit soort trajecten een positieve gedragsverandering heeft plaatsgevonden. Een opluchting voor zowel leidinggevende als medewerker!
  5. Laat jezelf ook coachen. Dit type gesprekken voeren kan best lastig en confronterend zijn. Als leidinggevende moet je sowieso al veel kunnen en ontbreekt het je vaak aan tijd en focus om dit soort ontwikkelgesprekken gericht te voeren. Zoek daarom iemand die je hierin kan coachen. Iemand die je op weg helpt, zodat je het ook werkelijk gaat doen. Na wat coaching weet je hoe je het aan moet pakken, ga je resultaten zien en heb je er in de dagelijkse praktijk veel plezier aan!
 
Deze gastblog is geschreven door Gerdine Slot van echtVerder. Gerdine helpt het MKB met een kwaliteitsimpuls voor het ontwikkelen van medewerkers.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief