Doelen: op weg naar succes

Doelen: op weg naar succes

Bij voetballen is het duidelijk, zonder een doel kom je nergens. Dit geldt ook zakelijk gezien. Maar voordat je met doelen begint moet je vooral nadenken over: ‘Weet waar je voor staat’ en ‘Weet waar je voor gaat’. Dan gaat het bepalen van je doelen een stuk makkelijker.

Doelen stellen is een hele kunst, zowel persoonlijk als voor je bedrijf. Op basis waarvan definieer je je doelen? Waarom wil je iets bereiken? Het heeft alles te maken met waarvoor je leeft en waar je over een aantal jaren wilt staan. Het heeft te maken met je missie en visie, ofwel, waar sta je voor en waar ga je voor. Als dat helder is dan gaat doelen stellen een stuk makkelijker. Voor jezelf of voor je bedrijf.

7 tips om doelen te stellen die tot succes leiden:

1. Weet wat je missie en visie is. Zorg dat je beiden zo scherp mogelijk hebt. Een paar dagen hierin investeren geeft jezelf en je bedrijf een boost waar je de komende jaren van profiteert.

2. Blijf dicht bij je kernwaarden, de dingen die je als bedrijf belangrijk vindt. Bijvoorbeeld transparantie, klantgerichtheid of betrouwbaarheid. Kernwaarden werken als een thermometer. Ze geven aan of de dingen die je doet en zegt kloppen met datgene wat belangrijk is.

3. Bepaal helder wat je persoonlijk maar ook als bedrijf NIET meer gaat doen. Dat is meestal een van de moeilijkste dingen. Hou dit niet voor jezelf, maar deel dit met anderen die je erbij kunnen helpen.

4. Verzin SMART doelen waarmee je ook anderen verrast. Dat geeft heel veel positieve energie. En hiermee onderscheid je je van anderen.

5. Zorg dat je begint. Neem zo snel mogelijk een eerste stap of actie. Kies hiervoor een doel dat relatief eenvoudig is te behalen. Dat motiveert om met de andere doelen aan de slag te gaan.

6. Meten is weten. Als je kunt meten of een doel gehaald is, dan is de kans op resultaat veel groter. Hang bijvoorbeeld in je bedrijf zichtbaar een grafiek op van de voortgang.

7. Bepaal ook heel concreet de acties die je van tevoren moet nemen (en meten) om over een jaar gegarandeerd succes te behalen. Om over een jaar vijftig procent meer omzet te hebben, moet je bijvoorbeeld een doel stellen voor het aantal afspraken die je per week moet hebben met nieuwe klanten.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief